Wolfgang Amadeus Mozart

W. A. Mozart

Childhood Travels of the child prodigy Works from the Grand Tour Studies in Salzburg First operas in Vienna Gesellschaftsmusik and church music in Salzburg, 1769 First Italian journey Second and third Italian journeys Opera seria Early operas and the oratorio La Betulia liberata Church and instrumental works, 1769-1773 On the way to La finta giardiniera …

W. A. Mozart Read More »

The Classical Style

Introduction The Musical Language of the Late Eighteenth Century[rtoc] Period style and group style Tonality Tonic-dominant polarity Equal temperament Modulation Weakening of linear form[/rtoc] Theories of Form[rtoc] Nineteenth-century conception of sonata form Twentieth-century revisions Schenker Motivic analysis Vulgar errors[/rtoc] The Origins of the Style[rtoc] Dramatic character of the classical style Range of styles 1755-1775 Public …

The Classical Style Read More »

The Operas of Mozart

Foreword Introduction Chapters on operas numbered 1-22, as below Other chapters interspersed: Mozart’s Choice of Keys Mozart and the Opera Seriea Italian Comic Opera

A Song of Love and Death

Preface Rite Orpheus Dionysus Eros Mephistopheles Dagon Repertory Classical Opera Mozart Romantic Opera Beethoven and Political Opera Berlioz and Historical Opera Verdi Wagner Realism and Puccini Wagnerism and Strauss Past and Present Performance Phantoms of the Opera The Met and the Metropolis Opera in a Garden New Theaters Drama Against Music After the Revolution, and …

A Song of Love and Death Read More »

The Chronicle of Opera

Introduction 1589-1761: Baroque Opera 1589-1634: The New Art 1635-1646: Opera in Venice 1647-1677: Italian Opera Reaches Paris 1678-1702: France, Germany, Paris 1703-1731: The Second Century of Opera 1717-1731: Prima Donnas and Castrati 1732-1739: The Seeds of Change 1740-1761: The Death of Handel 1762-1850: Classical and Romantic Opera 1762-1775: Opera is Reborn 1776-1780: Melodrama and Singspiel …

The Chronicle of Opera Read More »

… und Figaro läßt sich scheiden

Stationen Dresden und Heinz Arnold Zum Problem des Aufführungsstils Karl von Appen in Dresden Begegnung mit Walter Felsenstein Von der Realität des singenden Menschen: Zur Ästhetik der Oper in Werk und Aufführung Gesang als Lebensäußerung Abgrenzung gegen das Schauspiel Musik und Wirklichkeit Konsequenzen für den Sänger Freiheit und Werktreue Probenmethoden Beliebte Verwechslungen »Voraussein« und die …

… und Figaro läßt sich scheiden Read More »

Wie viel Musik braucht der Mensch?

Eine Art Vorwort Meine Treffen mit Verdi Giuseppe e Sylvia: Eine Begegnung Giuseppe Verdis mit der Dichterin Sylvia Plath Mozart – der größte Irrtum der Natur Mozart – das irdischte Kind Schumann, Schubert und ihr Schatten Schumann, Schubert und der Schnee Das Wagnerfestival in Altaussee Besuch in Bayreuth 2007 Der verborgene Traum des Alexander Zemlinsky …

Wie viel Musik braucht der Mensch? Read More »

Recognition in Mozart’s Operas

Introduction[rtoc] Recognition: “From Ignorance to Knowledge” Recognition as a New Perspective Figaro’s “Scar” as the Signature of a Fiction[/rtoc] Operatic Englightenment in Die Zauberflöte[rtoc] Enlightenment as Metaphor Tamino’s recognition: “Wann wird das Licht mein Auge finden?” Pamina, Papageno, and the End of the Opera The “Scandal” of Recognition[/rtoc] Recognition Scenes in Theory and Practice[rtoc] Recognition …

Recognition in Mozart’s Operas Read More »