Bertolt Brecht

… und Figaro läßt sich scheiden

Stationen Dresden und Heinz Arnold Zum Problem des Aufführungsstils Karl von Appen in Dresden Begegnung mit Walter Felsenstein Von der Realität des singenden Menschen: Zur Ästhetik der Oper in Werk und Aufführung Gesang als Lebensäußerung Abgrenzung gegen das Schauspiel Musik und Wirklichkeit Konsequenzen für den Sänger Freiheit und Werktreue Probenmethoden Beliebte Verwechslungen »Voraussein« und die …

… und Figaro läßt sich scheiden Read More »

A History of the Berliner Ensemble

Introduction The Berliner Ensemble as an opportunity to establish a new type of theatre The founding and the first season of the Berliner Ensemble The Berliner Ensemble’s years at the Deutsches Theater: 1949-1953 Brecht’s last seasons at the Theater am Schiffbauerdamm: 1954-1956 Developing the Brechtian legacy: 1956-1961 Making theatre politically after the Berlin Wall: 1961-1965 …

A History of the Berliner Ensemble Read More »

Brechts Lai-tu

I: ERINNERUNGEN Leben für Brecht Die rote Ruth Die Familie Auf eigenen Füßen Mit dem Fahrrad von Kopenhagen nach Paris und von Kopenhagen nach Moskau Das kleine rote Buch In der Königlichen Schauspielschule Gründung eines Arbeitertheaters Storm Petersen, Aksel Larsen, Hella Wuolijoki und Robert Lund Brecht auf den zu kleinen Inseln Erste Begegnung mit Brecht …

Brechts Lai-tu Read More »

The Brecht Commentaries

1980 About this Book 1943 The Trial of Lucullus 1944 The Private Life of the Master Race 1946 From Stringberg to Brecht 1950 The Stagecraft of Bertolt Brecht 1960 Seven Plays (In the Swamp, A Man’s a Man, Saint Joan of the Stockyards, Galileo, The Good Women of Setzuan, Mother Courage, The Caucasian Chalk Circle) …

The Brecht Commentaries Read More »

Brecht in Context

An Englishman looks at Brecht Anglo-American forays The case of Kipling The case of Auden Brecht and Expressionism Brecht and Piscator Brecht and the motion pictures Brecht and the visual arts Brecht and the musicians The changing role of politics Two political excursions Brecht, Stalin and Hannah Arendt Brecht, Alienation and Karl Marx After-notes Notes …

Brecht in Context Read More »

Re-interpreting Brecht

Introduction   Pia Kleber Questions concerning Brecht   Manfred Wekwerth The origins, aims and objectives of the Berliner Ensemble   Joachim Tenschert Two generations of post-Brechtian playwrights in the German Democratic Republic (Rolf Rohmer) Productions of Brecht’s plays on the West German stage, 1945-1986   Klaus Völker Ups and downs of British Brecht   John Willett Crossing the desert: Brecht …

Re-interpreting Brecht Read More »

Bertolt Brecht

Chronology Introduction: Life, Times, and Work Brecht’s Theory of Theater Augsburg, Munich, Berlin (1918-26) Baal Drums in the Night Early One-Act Plays The Bible, The Wedding, The Beggar or The Dead Dog, He Drives Out a Devil, Lux in Tenebris, The Catch In the Jungle of the Cities A Man Is a Man Berlin (1926-33) …

Bertolt Brecht Read More »

Bertolt Brecht

Zur Biographie Stücke I: Die Weimarer Republik Das epische Theater Stücke II: Die Jahre des Exils Das lyrische Werk Erzälender Prose Zeittafel zu Leben und Werk Register

Systems of Rehearsal

TO BE: Konstantin Stanislavsky and Peter Brook TO BE AND NOT TO BE: Bertolt Brecht and Peter Brook LET BE: Jerzy Grotowski and Peter Brook Epilogue: A Multifaceted Ontology in Performance: Uniting Rough and Holy in Le Mahabharata.

Brecht’s Poetry

Introduction The Early Poetry Materialism against Metaphysics Sense-experience: Things as they are Hauspostille A Typology Experiments in Realism Aus einem Lesebuch für Städtebewohner Alignment and Exile 1926-1934 Types of Poetry: A Survey Songs and Ballads Die drei Soldaten Poems in Free Rhythms Exile: Lieder Gedichte Chöre Exile (2) 1934-1939 Taking Stock ‘Dass er ohne seine …

Brecht’s Poetry Read More »