Richard Wagner

Being Wagner

Foreword Vorspiel Young Richard Out in the World Doldrums Triumph The World in Flames Pause for Thought It Begins Suspension Limbo Enter a Swan Towards the Green Hill The Long Day’s Task Is Done Coda Chronology Wagner’s Works Bibliography

Wagner and the Art of the Theatre

Part I Wagner and the theatre of the early nineteenth century The art of the future – by royal command Staging the Ring at Bayreuth Parsifal and beyond Part II The inheritors: Cosima and Siegfried Wagner, Gustav Mahler and Alfred Roller Adolphe Appia: the opened eye of the score Wagner in Russia, 1890-1940 Travail and …

Wagner and the Art of the Theatre Read More »

Oper aktuell

Essays Öffnung zum Überzeitlichen Oper ist Aufruhr: Eine Liebeserklärung   Elke Heidenreich Eine Flöte ist eine Flöte ist eine Flöte … : Das erschreckend Einfache in den Mythen-Bildern von Dirk Reinartz   Hanspeter Krellmann Held und Spielbell der Zeit: Irrfahrt und Heimkehr des Odysseus in Mythos und Oper   Lydia Andrea Hartl Zwischen Liebe und Pflicht: Dido und …

Oper aktuell Read More »

Interpreting Wagner

Romance The romance of opera Myths of the artist Enchantment Disenchantment Revolution Writing the future Staging the future Writing the past Staging the past Exile The art of transition Desire Nirvana Politics and fantasy Religion Purity Bühnenweihfestspiel Transformation music The Grail

A Song of Love and Death

Preface Rite Orpheus Dionysus Eros Mephistopheles Dagon Repertory Classical Opera Mozart Romantic Opera Beethoven and Political Opera Berlioz and Historical Opera Verdi Wagner Realism and Puccini Wagnerism and Strauss Past and Present Performance Phantoms of the Opera The Met and the Metropolis Opera in a Garden New Theaters Drama Against Music After the Revolution, and …

A Song of Love and Death Read More »

The Chronicle of Opera

Introduction 1589-1761: Baroque Opera 1589-1634: The New Art 1635-1646: Opera in Venice 1647-1677: Italian Opera Reaches Paris 1678-1702: France, Germany, Paris 1703-1731: The Second Century of Opera 1717-1731: Prima Donnas and Castrati 1732-1739: The Seeds of Change 1740-1761: The Death of Handel 1762-1850: Classical and Romantic Opera 1762-1775: Opera is Reborn 1776-1780: Melodrama and Singspiel …

The Chronicle of Opera Read More »

Opera and Modern Culture

Prologue: Thinking through Opera with Wagner and Strauss Opera: Two or Three Things I Know About Her Contesting Wagner: The Lohengrin Prelude and Anti-Anti-Semitism The Waters of Prometheus: Nationalism and Sexuality in Wagner’s Ring Enchantment and Modernity: Wagner the Symptom Modernity’s Cutting Edge: The Salome Complex Video as Jugendstil: Salome, Visuality, and Performance Fin-de-siècle fantasies: …

Opera and Modern Culture Read More »

… und Figaro läßt sich scheiden

Stationen Dresden und Heinz Arnold Zum Problem des Aufführungsstils Karl von Appen in Dresden Begegnung mit Walter Felsenstein Von der Realität des singenden Menschen: Zur Ästhetik der Oper in Werk und Aufführung Gesang als Lebensäußerung Abgrenzung gegen das Schauspiel Musik und Wirklichkeit Konsequenzen für den Sänger Freiheit und Werktreue Probenmethoden Beliebte Verwechslungen »Voraussein« und die …

… und Figaro läßt sich scheiden Read More »

Wagner and the Romantic Hero

Introduction Modes of heroism in the early nineteenth century An anti-romantic age The romantic hero The epic hero The messianic hero Wagner and the early nineteenth-century theatre Theatre and freedom Limitations of the theatre German romantic opera and Die Feen Grand opera and Rienzi Early music-drama: the isolated hero The Flying Dutchman: vampire and wanderer …

Wagner and the Romantic Hero Read More »